בעבר הלא רחוק, רק עשור או שניים במכונת הזמן, להוציא לאור ספר היה פרויקט מורכב עם עלויות גבוהות. הדבר היה חסם גדול בפני סופרים חדשים רבים שנאלצו להתחנן בפני הוצאות לאור שיסכימו להדפיס את הספר שלהם. היום המצב שונה לחלוטין וההוצאות לאור הן אלו שרודפות אחרי הסופרים הללו כדי להדפיס את הספר השני שלהם, אחרי שאת הראשון הדפיסו בכוחות עצמם והצליחו למכור אותו היטב.
העורכים הראשיים של הוצאות לאור היו במשך עשרות שנים מעגל מצומצם של אנשים שחרצו גורלות של מאות ואולי אף אלפי סופרים. הם אלו שקיבלו לקריאה ספר חדש כדי לקורא ולהחליט אם יודפס או לא יודפס. אפשרות אחרת לא הייתה עבור הסופרים החדשים בענף כיוון שעלויות הדפסת ספרים חדשים היו בשמיים עם צורך להתחייב לאלפי עותקים כבר במהדורה ראשונה וזאת לפני ההשקעות שהיה לבצע בעיתונות המודפסת או שאר אמצעי המדיה כדי לפרסם את הספר לציבור הרחב. היום המצב שונה לחלוטין.
איך מדפיסים ספרים בעידן הדיגיטלי?
המהפכה הדיגיטלית הגיעה לפני כשני עשורים גם לענף ההוצאה לאור ומאז כמעט כל סופר יכול להדפיס עצמאית את הספר שלו בכמה עותקים שיבחר לעשות זאת ובמקרים רבים ללא השקעה כספית מכיסו. וכל זאת ללא הוצאת ספרים שעומדת מאחוריו.
ישנם מספר גורמים לשינוי המצב הזה:
- טכנולוגיה – הדפסה דיגיטלית מאפשרהדפסת ספרים בכמויות קטנות ובעלות נמוכה יחסית לעבר. כיום, אפשר להזמין להדפסה 100 או 250 עותקים ואין צורך להתחייב על מהדורה ראשונה בת אלפי עותקים מראש. כל תהליך ההדפסה הוא דיגיטלי ומרגע שמעבירים קובץ מוכן להדפסה אל המכונה, היא מבצעת הכול עצמאית ומקבלים ספר מודפס עם כריכה בסיום התהליך. מדובר על הדפסת ספרים בזול (באופן יחסי) ובכמות המדויקת שדרושה לכם.
- אינטרנט – האינטרנט הוא בעל חשיבות גדולה בכל הקשור לאפשרות הדפסת ספרים באופן עצמאי. הוא נוגע לשלושה שלבים חשובים בתהליך הדפסת ספרים כיום.
- גיוס המונים – יש בארץ מספר אתרי גיוס המונים שמאפשרים גיוס כספים להדפסת הספר על בסיס תקציר שלו או הצגה של פרק או שניים לתומכים פוטנציאליים. כאשר הכסף להדפסה מגויס, הספר עובר לדפוס ללא השקעה מכיס הסופר והתומכים הללו יהיו הראשונים לקבל עותק חתום לידיהם.
- רשתות חברתיות – אפשר לפרסם את הספר מראש ברשתות חברתיות דוגמת טוויטר, פייסבוק, אינסטגרם או לינקדאין. בכל אלו אפשר לבנות קהל קוראים עתידי לספר ואז לדעת כמה עותקים צריכים להדפיס למהדורה הראשונה. כמו כן ניתן לפרסם קמפיין למכירת הספר לקהל יעד ממוקד ברשת כמו פייסבוק. בוחרים מי הקוראים הפוטנציאליים של הספר ופונים רק אליהם עם הפרסום שלכם. אחוזי ההמרה הגבוהים יפתיעו אתכם.
- מכירה און ליין – הקורונה אמנם דחפה את התעשייה כולה קדימה אך גם לפני כן אפשר היה להקים אתר אינטרנט או דף נחיתה לספר החדש ולמכור און ליין את הספר לקהל הקוראים שלו. הם מזמינים ומשלמים, אתם מזמינים הדפסת ספרים בודדים לפי קצב ההזמנות ושולחים להם מהיום למחר עם חברת שליחויות. קל ופשוט ובעיקר כל ההכנסות ישירות לכיס הסופר ללא מתווכים מיותרים.
לסיכום נציין שאם אתם עמלים על כתיבת ספר חדש ואין לכם הוצאה לאור שעומדת מאחוריכם, זה הזמן להתחיל לחשוב על הדפסת ספרים בכוחות עצמכם ולעבור את התהליך המרגש כולו בשליטה שלכם.