השנים האחרונות היו מבורכות עבור התייר הישראלי, עם שפע של חברות תעופה זרות חדשות שהחלו להפעיל קווי תעופה מישראל לעולם בכלל וליעדים חדשים באירופה בפרט. מרבית החברות הללו הן חברות לואו קוסט המציעות טיסה בפורמט דומה לזה של אוטובוס, בו רוכשים כרטיס ומקבלים מושב בטיסה. מכאן והלאה הכל זה בתוספת תשלום, לבחירת הלקוח כמובן (מזון ושתיה, בחירת מושב, מזוודה בנוסף לטרולי וכן הלאה).
השפע החיובי כמובן שהביא עימו גם מצבים שליליים בכמות גדולה ביחס לעבר, ובמרבית המקרים מדובר על עיכובים בטיסות או ביטול של טיסות לחלוטין על ידי אותן החברות (לא כולן כמובן). כאשר נוצרו עוד ועוד פגיעות באיכות השירות ללקוח הישראלי נחקק חוק טיבי (על שמו של ח"כ טיבי שיזם אותו) שנועד לעשות מעט סדר בעניין ולהגן על הזכויות של הלקוחות בפני חברות התעופה.
במה עוסק חוק טיבי?
חוק טיבי הוא ראשית כל חוק צרכני למען הלקוח. יחד עם זאת הוא כמובן מאפשר תנאים להגנה עבור חברות התעופה המספקות את השירות ללקוח הישראלי.
החוק מתמקד במספר עניינים שונים הנוגעים לזכויות הנוסע מול חברות התעופה ובעיקר סביב שני נושאים מרכזיים: פיצוי על איחור בטיסה או פיצוי על ביטול טיסה.
פיצוי על איחור בטיסה נוגע למצב בו חברת התעופה איננה מבצעת המראה של הטיסה בזמן שהתחייבה עליו בפני הלקוח בעת רכישת הכרטיס. גובה הפיצוי לזכות הלקוח יהיה ביחס ישיר לאורך העיכוס בהמראה של הטיסה.
עיכוב עד שעתיים מהזמן הנקוב בכרטיס – לא יחייב פיצוי שכן זהו זמן שמוגדר מבחינת חוק טיבי כזמן סביר לעיכוב בטיסה, כזה שאיננו משמעותי או פוגע בחוויית הטיסה עבור הלקוח.
עיכוב של שעתיים עד חמש שעות בטיסה – כאן מגיע לכל לקוחות חברת התעופה שרכשו כרטיס טיסה לקבל פיצוי שכולל מזון ומשקה, אמצעי תקשורת נפוצים, הסעה ולינה במלון במידה ומדובר על עיכוב בשעת לילה בשדה.
עיכוב של חמש שעות עד שמונה שעות – הלקוחות זכאים לכל הפיצויים מהסעיף הקודם ובנוסף לכך לקבל החזר עבור עלות כרטיס הטיסה שלהם ואו לבחור בטיסה חלופית שמציעה עבורם חברת התעופה.
במידה ומדובר על איחור בטיסה של 8 שעות ויותר מכך, הרי שמדובר כבר על מצב של ביטול טיסה מבחינת החוק כיוון שחוויית הלקוח נפגמה לחלוטין, ייתכן ונגרמו לו נזקים שונים ולבטח עוגמת נפש. פיצוי על ביטול טיסה מעניק ללקוחות את כל הנאמר בסעיפים הקודמים ובנוסף לכך הזכות לתבוע פיצוי בבית המשפט. תביעה בבית המשפט היא לפי כל עניין לגופו על ידי כל אחד מהלקוחות שנפגעו מחברת התעופה.
לסיכומו של עניין נציין שחוק טיבי הפחית משמעותית את האיחורים והביטולים של טיסות על ידי חברות התעופה והן מרגישות בכיס את המחויבות הגוברת שלהן לשביעות רצון הלקוח הישראלי.